18-09-2023

Zonder scheidsrechter geen wedstrijd

SCHEIDS_KLN.JPG

Scheidsrechter bij SV Wippolder

Harold (al 12 jaar met veel plezier scheidsrechter bij SV Wippolder):

Scheids, hoe lang is het nog’ Is wel de vraag die je als jeugdscheidsrechter het meest hoort. Ik moet er altijd een beetje om lachen als ik die vermoeide ‘koppies’ zie, bloedfanatiek en de wedstrijd op dat moment het belangrijkste dat er bestaat. Ik herken het, want ik was op die leeftijd precies zo. ‘Nog 10 minuutjes, dan kunnen jullie uitrusten’.

Scheidsrechter bij de jeugd- ik doe het al zo’n 12 jaar en het is gewoon heel leuk om te doen. Zoals afgelopen weekend bij de jongens onder 15 en de meiden onder 17. Allebei leuke ‘potten’, met respect voor elkaar en de tegenstander en dus ook voor mij als scheidsrechter een leuke middag. En zo gaat het eigenlijk (bijna) altijd.

En natuurlijk onmisbaar, want het is een cliché maar: zonder scheidsrechter geen wedstrijd. En daar knelt het nu want we hebben een groot tekort aan scheidsrechters bij Wippolder. De scheidsrechterscommissie werkt er keihard aan maar het wordt steeds moeilijker om alle wedstrijden bezet te krijgen. Dit is dan ook een oproep aan alle ouders (vaders en moeders!), spelers of andere betrokkenen: heb je wat tijd over en draag je onze jeugd een warm hart toe: pak die fluit op en kom ons helpen!

Wat heb je nodigVooral een positieve instelling en een algemene kennis van de spelregels 6x6, 8x8 en/of 11x11. Zelf ben ik als ouder zo’n 15 jaar geleden ooit eens begonnen toen ons team geen scheidsrechter had, en daarmee gewoon verdergegaan. Als gezegd staat spelplezier voor zowel spelers als scheidsrechter voorop, ook hier geldt: het is geen Champions League! Leeftijd speelt hier geen rol, dus ook als je zelf nog jeugdspeler bent en het lijkt je leuk om “de kleintjes” te begeleider, meld je aan.

Hoe worden de wedstrijden georganiseerd? Er is een pool van scheidsrechters. De scheidsrechterscommissie zet ieder weekend de nieuwe wedstrijden klaar in de scheidsrechters app. Met een druk op de knop kunnen scheidsrechters zich inschrijven op een wedstrijd. Als reminder wordt er een aantal keren per week een automatische email verzonden naar de scheidsrechters met de vraag om zich in te schrijven.

Clubscheidsrechter (hoofdbegeleider) Wippolder organiseert clubcursussen en spelregelavonden. Op zaterdagochtend worden de jeugd-spelbegeleiders begeleid door een van onze clubscheidsrechter. Deze speciale scheidsrechter is er om een extra oogje in het zeil te houden tijdens de wedstrijden en om de jeugd te ondersteunen bij vragen en/of incidenten. Ook op deze rol kunnen we extra handen gebruiken. Dus wil je niet zelf (altijd) fluiten, maar wil je wel graag je kennis vd 6x6 en 8x8 overdragen aan de jeugd die (voor het eerst) fluiten. Meld je nu aan.

Scheidsrechterscommissie De commissie is er vooral om scheidsrechters te ondersteunen en er zorg voor dragen dat ze kunnen doen wat ze het liefst doen; het mooie spel voetbal, begeleiden. Daarnaast is de commissie voor de afhandeling van klachten die zich tijdens de wedstrijden voordeden. Er wordt extra aandacht besteed aan de scheidsrechters tijdens de ‘week vd scheidsrechter’ en gezorgd dat jeugdspelers ingedeeld worden op wedstrijden en netjes begeleid worden om (voor het eerst) te fluiten. Ook binnen deze commissie kunnen we extra hulp gebruiken.

Nu al interesse/meer informatie?  Mail [email protected]

Reageren op de vacature