Vertrouwenscontactpersoon (VCP) Wippolder

10 februari 2023 7:45

Voorstellen Floor van Daalen

Per 1 januari hebben wij een vertrouwenscontactpersoon (VCP) aangesteld in de persoon van Floor van Daalen (getraind en gecertificeerd door NOC*NSF).

Zij stelt zich hieronder graag aan jullie voor.

Voorstellen

Mijn naam is Floor van Daalen. Ik ben 45 jaar en moeder van drie kinderen, waarvan twee zonen die met veel plezier voetballen bij Wippolder. Van beroep ben ik maatschappelijk werker en in mijn werk (jeugdhulpverlening) ben ik gewend om me te richten op de sociale veiligheid waarin ieder zich optimaal kan ontwikkelen. Als sportvereniging kun je veel bieden aan kinderen, jongeren en volwassenen bij het sporten in een veilige omgeving. Een plek waar iedereen zich thuis voelt en graag komt. Ieders gedrag binnen de vereniging, van toeschouwer tot bestuur, is bepalend voor de sfeer en veiligheid. Plezier in het spel en in de sociale contacten is een reden om te blijven sporten en bewegen.

Graag wil ik me als vertrouwenscontactpersoon hiervoor inzetten, samen met jullie allemaal!

Pasfoto_Floor_kln.jpg

Bereikbaarheid

Hopelijk weten jullie me goed te vinden als er vragen zijn of als er sprake is van (een vermoeden van) grensoverschrijdend gedrag. Ik ben te bereiken via email: [email protected] en natuurlijk kun je me altijd aanspreken bij Wippolder.

Informatie over taken en werkwijze Vertrouwenscontactpersoon

Wat doet de vertrouwenscontactpersoon?

De vertrouwenscontactpersoon is, naast de Commissie Sociale Veiligheid en Respect, binnen Wippolder een aanspreekpunt voor iedereen die signalen, ervaringen of vragen heeft over grensoverschrijdend, ongewenst en ongepast gedrag binnen de vereniging. Hierbij kun je denken aan pesten, uitsluiting, beledigen, uitschelden, fysieke agressie, discriminatie, seksueel grensoverschrijdend gedrag, seksuele intimidatie. Eigenlijk over al het gedrag waardoor jij je niet prettig en veilig voelt binnen de vereniging.

De vertrouwenscontactpersoon zorgt voor de eerste opvang en is aanspreekbaar voor leden, ouders van leden, coaches en trainers, sporters, toeschouwers, vrijwilligers, bestuursleden, etc. De vertrouwenscontactpersoon zet zich in voor preventie en heeft een adviserende, verwijzende, signalerende rol. De vertrouwenscontactpersoon is geen onderdeel van het bestuur en heeft een neutrale rol.

Gesprekken met de vertrouwenscontactpersoon zijn vertrouwelijk, wat inhoudt dat er discreet met informatie wordt omgegaan. De gesprekken vallen echter niet onder geheimhouding, zoals bij een formele vertrouwenspersoon of arts.

De vertrouwenscontactpersoon heeft een signalerende functie naar het bestuur. Het bestuur heeft de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van haar leden en maken van beleid op het gebied van sociale veiligheid en respect. De vertrouwenscontactpersoon rapporteert in alle gevallen van (signalen van) grensoverschrijdend gedrag aan het bestuur middels een kort geanonimiseerd verslag. Dit verslag wordt samen met de betrokkene gemaakt. Het bestuur kan naar aanleiding van het verslag/signaal beoordelen of en hoe zij moet handelen.

Alleen wanneer het bestuur niet zonder nadere informatie kan handelen, zal zij de vertrouwenscontactpersoon om die informatie vragen, waardoor de vertrouwelijkheid (deels) wordt opgeheven. Dit gebeurt bijvoorbeeld als het bestuur oordeelt dat de veiligheid van één of meerdere leden in het geding is en/of wanneer er sprake is van een ernstig strafbaar feit of seksuele intimidatie. Uiteraard gaat dit in afstemming met de melder en staat diens veiligheid voorop. De verantwoordelijkheid voor de vervolgstappen binnen de vereniging of richting de bond ligt bij het bestuur.

Werkwijze

Als je met mij contact opneemt maken we een afspraak en bespreken we jouw signaal of situatie. Ik luister naar wat je vertelt en, als je daar behoefte aan hebt, bespreken we hoe de situatie het beste aangepakt kan worden. In sommige gevallen kun je het probleem zelf oplossen, bijvoorbeeld door een gesprek aan te gaan met de betreffende persoon, de trainer of het bestuur. Een melding doen bij de Commissie Sociale Veiligheid en Respect en/of het bestuur is ook een mogelijkheid. Ik kan je wegwijs maken en we kunnen zo’n gesprek bijvoorbeeld voorbereiden.

Het kan zijn dat de situatie zodanig is, dat het wenselijk is om een professional te betrekken. Bijvoorbeeld een hulpverlener of de vertrouwenspersoon van het Centrum voor Veilige Sport / de NOC*NSF. Het kan ook zijn dat, indien er sprake is van een strafbaar feit, je moet overwegen om aangifte te doen bij de politie.

Wat je melding ook is, we stemmen altijd af wat er gebeurt en ik informeer je over de te nemen stappen. Het doel is dat jij je weer prettig en veilig voelt binnen de vereniging.

Interessante links voor meer informatie over (werkwijze van) de vertrouwenscontactpersoon en het Centrum voor Veilige Sport:

Bron: bestuur