Zure nederlaag bij Wippolder laat Die Haghe met fikse kater achter.

Wippolder 1

Die Haghe 1

... (e.d.)
... (intikker)
Colin Venema (schot)

2 maart 2024 16:00

G. Jaggan

Sportpark Pauwmolen
Rijksstraatweg 9
2628GZ
DELFT

(Verslag Haaglanden voetbal)

Zonder maar liefst acht basisspelers en met zes spelers van het tweede elftal op het wedstrijdformulier speelde Die Haghe in Delft een goede wedstrijd tegen Wippolder. Er was een 0-2 voorsprong, maar die werd vlak voor tijd omgezet in een 3-2 winstpartij voor de thuisploeg. Hoe oneerlijk kan het voetbalspel soms zijn.

Tekst: Wim van de Graaf       |     Foto’s: Wouter Dill

Dat de opstelling deze zaterdag voor trainer Marcel Koning van Die Haghe voor hoofdbrekens heeft gezorgd moge duidelijk zijn, maar tegen de verwachting in speelde zijn ploeg een prima wedstrijd tegen Wippolder. Het eerste half uur was geheel in het voordeel van Die Haghe, dat Wippolder op eigen helft goed wist vast te zetten. In de twaalfde minuut schoot Jelle Halsema een vrije trap snoeihard op de binnenkant van de paal, waarna een Delftenaar hands maakte. In plaats van de bal op de stip te leggen kreeg Die Haghe van arbiter Jaggan een vrije trap tégen wegens hands. Dit was een geheel onjuiste waarneming en dat overkwam de leidsman wel vaker op deze late zaterdagmiddag.

Gedurende het laatste deel van de eerste helft kwam Wippolder wat vaker in de buurt van het Die Haghe-strafschopgebied zonder echt gevaarlijk te worden. Twaalf minuten voor de rust kreeg Die Haghe, door forse druk op het Wippolder-doel uit te oefenen, vier hoekschoppen op rij te nemen waarbij Sander de Jong bij de laatste de bal fraai tegen de touwen wist te koppen: 0-1. Een terechte beloning voor het harde werken door het gehavende Die Haghe-team. Even hierna kreeg Sebastiaan van der Starre nog een goede kans, maar vlak voordat hij kon uithalen werd zijn inzet nog geblokt. Tijd voor nieuwe plannen en de thee.

Ook de tweede helft begon met een grote kans voor Die Haghe, maar Jesse Bakker kopte de bal in het zijnet. Na vijftig minuten eindelijk een grote kans voor Wippolder, maar de Haagse doelman Justin van Look pakte de inzet “klem”. Een minuut later maakte een Delftse verdediger opzichtig hands in zijn eigen strafschopgebied en nu wees de arbiter gedecideerd naar de stip. Mike de Graaf van Die Haghe schoot de penalty op de vuisten van de keeper, maar een attent reagerende Sebastiaan van de Starre schoot de rebound alsnog binnen: 0-2. Na ruim een uur spelen wisselde Wippolder-trainer Mark Moen drie spelers in één wisselbeurt en trainer Marcel Koning van Die Haghe reageerde met twee wissels. Die wissels bij Wippolder pakten goed uit. Eerst scoorde Wippolder nog in buitenspelpositie, maar met nog twintig minuten op de klok was het toch raak voor de thuisploeg. Een diepe bal werd over de laatste man van Die Haghe gespeeld, waarna de Wippolder-speler de bal keurig over de uitlopende Justin van Look lobde: 1-2.

Vanaf dat moment kroop er onrust in de Haagse ploeg en tien minuten voor tijd werd het na een onoverzichtelijke scrimmage – waarbij de Haagse verdedigers de bal maar niet wisten weg te werken – ook nog eens 2-2.  Een daverende uithaal van Mike de Graaf had opnieuw Die Haghe op voorsprong moeten brengen, maar de doelman van de thuisploeg redde fantastisch en voorkwam een zeker doelpunt. Vier minuten voor het laatste fluitsignaal maakte een aanvaller van Wippolder de deceptie aan Haagse zijde compleet door drie verdedigers te omzeilen om vervolgens verwoestend en onhoudbaar uit te halen: 3-2.

Begrijpelijk grote vreugde bij de thuisploeg in de wetenschap dat die – gelet op de hele wedstrijd – geen aanspraak mocht maken op de volle drie punten. Die Haghe daarbij achterlatend met een enorme kater, die nog even zal nadreunen bij de veel geplaagde 100-jarige club achter de Haagse duinen. Toch was het vertoonde spel een lichtpunt in de duisternis en zal het eens de goede kant op gaan vallen voor Die Haghe. Misschien wel te beginnen aanstaande zaterdag, thuis op Ockenburgh, tegen RKDEO.