Wippolder pakt 3e overwinning

Concordia 1 (zon)

4 oktober 2020 14:00

Bron: Haaglanden voetbal
Op sportpark Pauwmolen werd de traditionele plaatselijke derby gespeeld tussen SV Wippolder en  Concordia. SV Wippolder boekte de derde overwinning op rij en neemt als gevolg daarvan samen met VFC de koppositie in in de tweede klasse D.

Tekst: John Carlier    |   Foto’s: Franca Dobbe

Normaal gesproken trekt deze derby veel publiek, maar vanwege de corona moest deze wedstrijd zonder gespeeld worden. Tel daarbij op de minder prettige weersomstandigheden (hard en koude wind), waardoor het uiteindelijk een sfeerloze wedstrijd werd. Ondanks deze gegevens werd het een wedstrijd met twee gezichten. Het was SV Wippolder, dat in de eerste helft de betere ploeg was en in het tweede bedrijf was de rol omgedraaid.

Na de aftrap van Concordia nam SV Wippolder al direct het initiatief, waardoor er in de derde minuut gevaar ontstond voor het doel van Concordia. Het was Rob Notenboom die vanuit een prachtige aanval de kwaliteit van de doelman onmiddellijk op de proef stelde en een keihard schot losliet dat  door doelman Sven Bekking nog net tot hoekschop kon worden verwerkt. Dit leverde niets op.

Concordia, niet geschrokken van deze situatie, herstelde zich goed wat voor Felix Nijman een mogelijkheid opleverde om de 0-1 op het scorebord te zetten. Vanuit een voorzet van Wessel Schut viel de bal dood tussen Felix Nijman  en doelman Danny Jager. Beide waren wellicht verbaasd van deze situatie en de doelman kon nog net de bal vastpakken voordat Felix Nijman kon inschieten. Alles gebeurde op een afstand van zo’n twee meter voor het doel. De wind speelde ongetwijfeld een rol bij deze onverwachte situatie. Hierna nam SV Wippolder het initiatief, zeker tot aan de 39e minuut waardoor er kansen kwamen voor weer Rob Notenboom en Niels van der Windt. De eerste schoot wel hard, maar recht in de handen van de doelman en Daley Uythof schoot net naast.

In deze fase moest Tristan Croes aan de noodrem trekken bij een doorbraak van Wessel Schut. Het kostte hem de gele kaart en een vrije trap die door Felix Nijman werd genomen op de rand van het strafschopgebied. Danny Jager kon de harde trap alleen met de vuisten keren. In de 34e minuut kwam SV Wippolder verdiend op 1-0 doordat de bal vanuit een scrimmage voor het doel voor de voeten kwam van Daley Uythof. Hij haalde uit en de bal belandde in de uiterste hoek: 1-0. Gezegd moet worden dat de doelman geen enkel zicht had door de hoeveelheid spelers die voor hem stonden. Ondanks het veldoverwicht van SV Wippolder maakte Concordia volkomen onverwachts gelijk. Er werd niet adequaat ingegrepen door de verdediging, waardoor Felix Nijman alleen op de doelman kon afgaan, enigszins gehinderd, en de bal prachtig over Danny Jager wipte: 1-1.

Na deze gelijkmaker pakte SV Wippolder de draad weer goed op, wat een tweetal hoekschoppen  opleverde en een mogelijkheid voor Ricardo van Heyst om vlak voor het rustsignaal het scorebord op 2-1 te zetten. Ondanks de druk die SV Wippolder oplegde aan Concordia bleef de stand tot aan de rust 1-1. Verbazingwekkend hoe Concordia aan de tweede helft begon. Ondanks een kansje van SV Wippolder in de 49e minuut namen de bezoekers de rol die SV Wippolder in de eerste helft uitvoerde, volledig over. In de 53e minuut dwong Wessel Schut doelman Danny Jager tot het uiterste om de 1-2 te voorkomen. Met een katachtige redding voorkwam hij een doelpunt en tikte de bal nog net tot hoekschop. Ondanks het goede spel van SV Concordia, nam SV Wippolder via Niels van der  Windt in de 56e minuut toch weer de leiding. Volkomen vrijstaand kon hij de hoek uitkiezen waar hij de bal wilde hebben. Zijn schot was onhoudbaar voor Sven Bekking: 2-1. Wellicht was Concordia even uit balans omdat trainer Wesley Zandstra voor dit doelpunt Benjamin Groen eruit haalde en Evert Vrijhof in het veld bracht. Doordat Concordia toch, ondanks deze achterstand, druk bleef zetten ging SV Wippolder wat agressievere spelen. Dit leverde een gele kaart op voor Ricardo van Heyst. Na deze kaart had Niels van der Windt zelfs de mogelijkheid voor 3-1, maar hij werd in het strafschopgebied even vastgehouden. De scheidsrechter wuifde het weg, dus geen penalty.

In de laatste fase van de wedstrijd werden zowel bij SV Wippolder als Concordia nog enkele spelers gewisseld. Invaller Pepijn Mannetje – net terug van een blessure – moest al snel weer het veld geblesseerd verlaten. In de slotfase van de wedstrijd moest aanvoerder Mike Bavelaar van Concordia nog een gele kaart in ontvangst nemen. Uiteindelijk had Concordia wel een gelijkspel verdiend, zeker de kans die Mike Bavelaar in de slotfase kreeg. Hij mocht een vrije trap nemen net buiten het strafschopgebied, maar de bal ging wel langs de muur, maar ook langs de – voor Concordia –  verkeerde kant van de paal. Het resultaat betekent voor SV Wippolder een goede start van de competitie en de ploeg is nu samen met VFC uit Vlaardingen koploper in 2D.