Vanaf seizoen 2022/’23 ons 1e elftal mogelijk van de zondag naar de zaterdag

26 augustus 2021 11:45

De KNVB heeft in april van dit jaar het volgende gepubliceerd op haar website:

Met ingang van het seizoen 2022/’23 is het voor standaard mannenteams uitkomende in de 1e klasse of lager van het standaardvoetbal mogelijk om horizontaal over te stappen van de zondag naar de zaterdag of andersom. Om te kunnen blijven werken aan toekomstbestendige amateurverenigingen en kwalitatieve competities heeft de KNVB besloten het horizontaal overstappen mogelijk te maken.

Door deze genomen maatregel vanuit de KNVB zijn we gedwongen om na te denken wat de gevolgen zijn voor onze vereniging. Daarom hebben we in gezamenlijkheid als bestuur en MT Voetbalzaken onszelf een aantal vragen gesteld:

1. Willen wij met ons 1e elftal voetballen op een niveau die onze ambities waarmaakt? Dit betekent spelen tegen clubs van vergelijkbaar niveau, waarbij promotie naar de 1e klasse wenselijk is.
  2. Wat doen clubs in onze omgeving, regio West2?
  3. Hebben we een capaciteitsprobleem met betrekking tot de velden, indien ons 1e elftal naar de zaterdag wordt verplaatst?
  4. Heeft het consequenties voor jeugdvoetbal op de zaterdag?
  5. Welke gevolgen heeft het voor de baromzet wanneer we op de zondag blijven of naar de zaterdag gaan?
  6. Wat betekent het voor ons rook en alcohol beleid wanneer er een overstap plaatsvind naar de zaterdag?

Kortom veel om over na te denken. Danny de Lee onze voorzitter is in gesprek met diverse verenigingen en de KNVB om te zien welke bewegingen er plaatsvinden. Wat we in zijn algemeenheid kunnen zeggen is dat in WEST2 al een aantal jaar een beweging plaatsvind dat standaardteams overgaan van de zondag naar de zaterdag. En dat door het besluit van de KNVB deze beweging alleen maar sterker lijkt geworden.

Als bestuur en MT Voetbalzaken hebben we nog geen besluit genomen, wel hebben we de stelling ingenomen dat als de meeste clubs overgaan wij niet gaan achterblijven. Het zou ons bestaansrecht als club in gevaar brengen. Mochten de meeste clubs toch besluiten om op de zondag te blijven voetballen dan zullen wij dat ook doen. Voor 1 oktober aanstaande moeten wij als vereniging een besluit nemen en doorgeven aan de KNVB.

Tijdens de ALV vergadering op dinsdag 21 september aanstaande zal bovenstaande op de agenda staan, zodat er ruimte is voor vragen met betrekking tot dit onderwerp.

Bron: Communicatie afdeling